Nog belangrijker dan een back-up: de restore.

cloud-backupNa jarenlang artikelen te hebben geschreven op mijn blog over e-commerce gaat de harde schijf van mijn webserver stuk. Ik dacht toch dat mijn server provider dagelijks een backup maakte? Niet dus. Vandaar een artikel over het belang van de back-up én nog belangrijker: de restore.

Back-ups zijn van essentieel belang ingeval van storingen en als er gegevens terug gezet moeten worden. Zorg ervoor dat er van uw webshop dagelijks een back-up worden gemaakt. Beter nog, er zijn backup systemen die bijna realtime gegevens bewaren, zodat er vrijwel geen gegevens verloren gaan. Bij een dagelijkse back-up kan er nog steeds een hele dag met informatie verloren gaan.

Het maken van een back-up is geen garantie voor succes. Spreek met uw service provider of uw IT-dienstverlener af dat er periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) een restore wordt uitgevoerd. Een restore is het terugzetten van de back-up. Bijvoorbeeld op een test systeem. Door het uitvoeren van een restore weet u of uw back-up werkt en alle informatie bevat.

Voor wordpress gebruik ik nu de plugin “WordPress Backup to Dropbox”. In combinatie met Dropbox is dit een handige tool om dagelijks of wekelijks een back-up te maken. Daarnaast ben ik uiteraard overgestapt naar een andere service provider.

Een aantal van mijn artikelen staat nog gepubliceerd op de ecommerceblog.

Geplaatst in e-commerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Captcha *